|
Szeptember 8-án tartják világszerte az olvasás világnapját. 58 évvel ezelőtt az UNESCO azzal a céllal indította útjára a kezdeményezést, hogy felhívja az írás-olvasás fontosságára a figyelmet.
Az olvasás a tanulás egyik alapköve. Fontosságáról így vall Mark Twain (igencsak kritikusan): „Az az ember, aki nem olvas könyvet, semmiben sem különbözik attól az embertől, aki nem tud olvasni.”
Azok, akik az iskolapadból kikerülve az olvasással való foglalatosságokat jelentősen elhanyagolják, elvesztik jártasságukat a szövegekben való eligazodásban. Ennek következtében nem tudnak a társadalomban egyenrangú tagként részt venni. A becslések alapján Magyarországon a lakosságnak csupán 1-2%-a nem tud írni és olvasni, de a valóságban 25 %-a nem érti meg azt, amit elolvasott vagy esetleg kibetűzött.
Ők azok, akik nem fogják észrevenni, ha rosszul kapnak vissza az üzletben, számukra rejtély marad egy használati utasítás vagy a gyógyszeres dobozban lapuló útmutató. Hivatalos ügyekben sem tudnak eljárni, például egy űrlapot vagy nyomtatványt kitölteni, de a demokrácia által nyújtott jogokkal sem képesek élni választások idején.
Az olvasás a tanulásban betöltött alapvető szerepe mellett számos pozitív hatással is bír. Egy jó könyv változásokat indíthat el bennünk. Csukás István szerint: „A könyv a legnagyobb varázslat, minden csoda benne van, ami eddig volt s ami ezután lesz... mert aki olvas, az szabad lesz, megismerve mások gondolatait, szabadon választhat, kialakíthatja a saját gondolatait, összemérheti őket, veszthet és győzhet, okulhat és javíthat, ahogy méltó az emberhez. Ugye milyen egyszerű, csak meg kell tanulni az ábécét, és olvasni kell.” Elfogadóbbá válhatunk, érzelmileg gazdagodhatunk. Müller Péter így ír erről: „Olvasni nem azért érdemes, hogy „műveltek”, hanem hogy gazdagok legyünk, hogy egyetlen életünkben sok ezer életet leéljünk és megtapasztaljuk, milyen a bukás, a hatalom, a magány, a diadal, a születés, a halál, a hazátlanság és a szerelem, hányféle hit, rögeszme, félelem mozgathat egy embert, hogy leleplezzük hazugságainkat, fölfedezzük életünk értelmét, talán az Istent is.”
Remek időtöltés, ami a fent leírtak mellett még
› csökkenti a káros stresszt, › serkenti az agyat, › fejleszti a szókincset, a helyesírást és a fogalmazást, › segít a lelki egyensúly megtartásában is.
A rohanó hétköznapokban nehéznek érezhetjük, hogy időt szakítsunk az olvasásra, de ha naponta csak pár percet szánunk rá, máris sokat tettünk magunkért, ugyanis kutatások szerint már hat perc olvasás is képes lelassítani a szívverést, és csökkenteni az izomfeszültséget, a könyv témájától függetlenül.
Sokszor a könyvek szereplői is elismerően beszélnek az olvasás élményéről, mint például Jennifer L. Armentrout: Obszidián című regényében: "Mindig is fel tudtam olvadni az olvasásban. A könyvek birodalma szükséges menedék volt a számomra, és boldogan ugrottam fejest a lapok közé." Vagy például Brittainy C. Cherry: Csendfolyó című regényében: "Egy lenyűgöző könyv újra olvasása mindig megváltoztatja az olvasó élményeit. Egy lenyűgöző könyv sokadik újraolvasásra is tartogat meglepetést. Mindig ráébreszti az olvasót valami újra, másként láttatja vele a világot, függetlenül attól, hogy hányadszorra olvassa a történetet."
A Határ Győző Városi Könyvtár két kezdeményezéssel is igyekszik a gyerekek érdeklődését a könyvekre és az olvasásra terelni.
SZÖVEGELŐ játékunk célja az olvasás megszerettetése, az értő olvasás tanulásának segítése és a szövegértés fejlesztése. Mindemellett az is célunk, hogy a kiválasztott szövegrészletek felkeltsék a játékban résztvevő gyerekek érdeklődését a kiválasztott történetek iránt, és keressék, ismerjék meg azokat - váljon igényükké az olvasás. Immár 15 éve hívjuk és várjuk a gyerekeket egy közös játékra, ahol több fordulón keresztül érdekes, izgalmas mese- és regényrészletekhez kapcsolódó feladatokat oldhatnak meg.
2022 őszén hirdettük meg először „A mi olvasás kihívásunk” elnevezésű programot csoportos és egyéni kategóriákban. A kezdeményezés célja a gyerekek, osztályközösségek rendszeres könyvtári kölcsönzésre való ösztönzése, mely nagymértékben segíti a mindennapos olvasás szokásának kialakítását.
|