A repülésről
Az emberek mindig szeretettek volna repülni, irigykedve figyelték a madarakat. Elég, ha Ikarosz történetére gondolunk, de a középkorban is sokan próbáltak szárnyakhoz hasonló szerkezetek erősíteni karjaikhoz, amelyekkel dombokról, sziklákról, tornyokból ugrottak le és próbáltak repülni. A kísérletek mindig tragikusan végződtek, lezuhantak, megsérültek, meghaltak. Leonardo da Vincit is foglalkoztatta a repülés. Rájött arra, hogy az emberi kar gyenge ahhoz, hogy hosszú ideig tudja mozgatni a ráerősített szárnyakat, ezért szárnymozgató gépezeteket próbált tervezni. Fennmaradtak repülő szerkezetének rajzai, de megépíteni nem tudta őket, hiszen nem voltak még abban a korban, a 15. században olyan könnyű anyagok, amiket felhasználhatott volna.
Tompa Mihály: Ikarus (részlet)
|
Az 1700-as évek közepén Franciaországban a Montgolfier fivérek kísérletezni kezdtek és megpróbálták magasba emeltetni hőlégballonjukat. Először üresen, később állatokat ültettek a kosárba. Az első, embert is szállító hőlégballonos repülést ők hajtották végre 1783. október 19-én Párizs mellett. A hivatalos, több száz meghívott előtt végrehajtott repülésre 1783. november 21-én került sor. A repülés 25 percig tartott, kb. 7,5 km-es utat sikerült megtenni.
A Montgolfier fivérek hőlégballonja
A technikai fejlődésben a léghajózás kora következett. Aerosztatikai illetve aerodinamikai módon irányították a léghajókat. Híres a merev vázas, irányítható Zeppelin léghajó, utasok szállítására és katonai célokra is használták.
Zeppelin léghajó a hangárban
A légcsavar a Wright fivéreknél jelent meg. Gépük, a Kitty Hawk fából faragott légcsavarral és bicikliműhelyben épített motorral szállt fel. 1903.december 17-én emelkedtek a levegőbe, mindketten kétszer. Orville Wright 39 métert repült 12 másodperc alatt, Wilbur Wright 279 métert 59 másodperc alatt. Ők ismerték fel először, hogy a légcsavar lapát szárnyként viselkedik.
A Wright fivérek első légcsavaros gépe a Kitty Hawk 1903-ból
A repülés egyik úttörője, Louis Blériot 1909.július 25-én Calais és Dover között átrepülte a La Manche csatornát, 36 perc alatt tette meg a 37 km-es utat.
Blériot gépe
A két világháború közötti időszak volt a repülés hőskora. A kor legendás felfedezője Almásy László gépkocsival, repülőgéppel járta Afrikát. J. Alcock és A. Brown elsőként szállt át egyhuzamban az Atlanti-óceán felett, Kingsfort Smith pedig a Csendes-óceánt repülte át. Csakhamar megindult a rendszeres légi utasszállítás. A gyárak elkezdték a modern utasszállító repülőgépek gyártását. A légi forgalom az Egyesült Államokban bővült a leggyorsabban. 1933-ban a Boeing cég 247-es gépe volt a világ első modern utasszállítója. Az első igazi helikoptert, a "Kolibri" -t egy német feltaláló, Anton Flettner építette meg 1937-ben.
Majd következtek a sugárhajtású repülőgépek, s az ember elindult, hogy meghódítsa a világűrt. A repülőgépek jelen vannak a szállításban, a mezőgazdaságban, az utas szállításban és a katonai-légvédelmi életben. A repülés a sportban is megjelent, a magyar sportrepülés több mint száz éves.
A világ legnagyobb utasszállítógépe, az Airbus 380
utazósebessége 945 km/óra, utasok száma: 1797 fő
Juhász Gyula: A repülő dalol (részlet)
|
XV. Benedek 1920-ban nyilvánította Lorettói Boldogságos Szűzanyát a repülősük védőszentjévé, a repülősök ezért a legnagyobb Mária ünnepen, augusztus 15-én tartják a repülősök napját.
Sok érdeklődőt vonzanak a repülős bemutatók. Az idei évben augusztus 3-4-én rendezik meg a X. Kecskeméti Repülő Napot .
Szép hagyomány, hogy augusztus 20-án, Budapesten légi és vízi parádét tartanak.
Antoine de Saint-Exupéry a híres francia író maga is pilóta volt, legismertebb művei az Éjszakai repülés és A kis herceg.
Atoine de Saint-Exupery | Leghíresebb regénye hetven éve, 1943-ban jelent meg. |
Gergely Ágnes: A repülőút
A virrasztás már halott.
A narancsfényű ég
leszorítja a megfagyott
hullámok tetejét
-felhőcsomók – kávét, teát
hord végig a steward
és rendelünk kávét, teát
inkább, mint éhhalált –
mert semmi jel az ablakon
a levéltár üres
a bűnös kézfej koslatón
egy legendát keres
hogy azt a kávét vagy teát
ő is úgy adta ki –
és hallgatnak, felhőkön át
Izland vulkánjai.