A Hónap ajánlata - 2022 augusztus

Kner Imre és a barokk tipográfia

 

 honap ajanlata 1 kner imre

 

honap ajanlata 2 a szellem 1911

honap ajanlata 3 miszteriumok 1918

honap ajanlata 4 mozes elso konyve

honap ajanlata 5 barokk tipografiaju cimlapok 1920

honap ajanlata 6 dante dicserete

honap ajanlata 7 monumenta literarum ii sorozat

honap ajanlata 8 kozma lajos

honap ajanlata 9 barokk

honap ajanlata 11 barokk motivumok

honap ajanlata 10 barokk motivumok 1920 23 04

honap ajanlata 12 terv

honap ajanlata 13 kner villa

honap ajanlata 14 belsoter

honap ajanlata 15 butor

 

 

 

Kner Imre

(Gyoma, 1890. február 3. – Mauthausen, 1944. május 12. körül) tipográfus, nyomdász, könyvművész, Kner Izidor fia. A magyar könyvkiadás és nyomdászat kimagaslóan művelt és széles látókörű egyénisége.
Édesapja nyomdokaiba lépve tovább öregbítette a Kner nyomda hírnevét: „számára a minőség egyszerre jelentette a pontosságot, a kiemelkedő szakmai és művészeti színvonalat és az erkölcsi megbízhatóságot.” írta róla könyvében Pál Lénárd
Nagyon korán, 13 évesen bekapcsolódott a nyomda munkájába. 1907-től a nyomda műszaki vezetője lett. Az 1910-es évek közepétől a nyomda könyvkiadását irányította. Mivel tanulmányait meg kellett szakítania önállóan, autodidakta módon képezte magát. A nyomda irányítása mellett könyvtervezéssel, tipográfiával foglakozott.

 

 

 

 

 


A szellem című filozófiai folyóirat címlapja 1913-ból. Tipográfiáját Kner Imre tervezte – Fülep Lajos kérésére – minden dísz nélkül csak betűkből.

„Amelyik nyomdász csak betűvel nem tud szép könyvet csinálni, úgyse lesz nyomdász soha.” E gondolat hatására került előtérbe Kner Imrénél a tipográfia fontossága.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


A tipográfia nyomtatott betűkkel foglalkozó szakma és művészeti ág, melynek célja olyan írásképet kialakítani a betűtípusok és betűcsaládok alkalmazásával, mely egyszerre esztétikus és célszerű.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ezt az egylapos nyomtatványt Kner Imre tervezte, készült 1928-ban a kölni Pressa kiállítás rendezőségének felkérésére.

 

 

 

  

 

 

 

 

Kner Imre és Kozma Lajos elhatározták, hogy a barokk tipográfiai hagyományokat újítják meg összeegyeztetve a jelenkor szedéstechnikájával. Ennek a korszaknak a legszebb kiadványai a Kner klasszikusok, Három Csepke könyvek és a Monumenta literarum 24 füzete volt. Ezek a kiadványok Európa szerte ismertté tették a Kner nyomda nevét, méltán váltották ki a szakma elismerését.


Barokk tipográfiájú könyvcímlapok az 1920-as évek elejéről. Kner Imre tervei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Monumenta Literarum című világirodalmi sorozat 1921-22-ből. Tipográfiáját Kner Imre, díszeit Kozma Lajos tervezte

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Címlap a Monumenta Literarum II. sorozatából. Kner Imre tipográfiája Kozma Lajos fametszetű vignettája.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kozma Lajos


(Kiskorpád, 1884. jún. 3. – Budapest, 1948. nov. 26.) A modern magyar építészet és iparművészet jeles képviselője, 1906-ban szerzett építészmérnöki diplomát Budapesten. Vagyonos polgároknak tervezett villákat, sok esetben a belsőépítészeti feladatokat is ő látta el.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kozma Lajos barokk motívumai 1920-1923 között a gyomai nyomda részére készültek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kozma Lajos vignettái.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Iniciálé sorozat és könyvdíszek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kner Imre lakóházát is Kozma Lajos tervezte 1925-ben népies barokk stílusban.

 

 

 

 


Az épületben a Kner Nyomdaipari Múzeum kapott helyet. Az állandó kiállítás bemutatja a Kner család tagjainak munkásságát és a Kner Nyomda történetét az 1882-es alapítástól napjainkig. Láthatók a Gyomán készült könyvek, művészi báli meghívók, közigazgatási nyomtatványok, naptárak, levelező lapok, plakátok, részvények.

 

 

 

 

 

Hangulatos belsőtér a jellegzetes Kozma Lajos díszekkel.

 

 

 

 

 

Az egyik szobában Kozma Lajos tervei alapján készült bútor látható a Kner-villában.