A Hónap ajánlata
Az Ikarusz buszokról
Az Ikarus egy legendás magyar gépjárműgyár, melynek fő gyártóbázisai Budapesten és Székesfehérváron voltak. A rendszerváltásig a világ autóbusziparának egyik legmeghatározóbb szereplője volt.
Története egészen 1895-ig nyúlik vissza. Ekkor nyitotta meg a Fővárosban kocsi javítással, később kocsigyártással is foglalkozó kovácsműhelyét a somogyi Uhry Imre.
A későbbi Ikarus Autóbuszgyár „névadóját", az Ikarus Automobil és Repülőgépgyár Rt-t, - később Ikarus Gép- és Fémáru Rt – 1916-ban alapította két elismert mérnők, Erney Móric és Vecsei Jenő.
A második világháború után az IKARUS új autóbusz típusokkal jelentkezett.1950-es években jelent meg a mai napig ismert „faros", vagyis a farmotoros, amely világszinten is a legmodernebb járművek közé tartozott.
1959-es évjáratú, ma már muzeális értékű autóbusz.
A 200-as sorozat:
Az 1960-as években az Ikarus egy új típuscsaládot fejlesztett ki, a 200-as sorozatot, amelyben a városi, elővárosi, távolsági, turista és csuklós autóbuszok is készültek. A nagy sorozatban gyártott Ikarus 200-as autóbuszok eljutottak szinte az összes kontinensre, és sok ország tömegközlekedésének meghatározó típusaivá váltak.
Az IKARUS autóbuszok megbízhatóságára és robosztusságára a legjobb bizonyíték, hogy még ma is több mint 100.000 autóbuszt használnak rendszeresen (elsősorban Oroszországban és a FÁK országokban) a 20 – 30 éves életkor ellenére.
A gyár már a hetvenes évek elejétől kiemelt figyelmet fordított az autóbuszok biztonságának növelésére, a borulásos balesetek elemzése terén, nemzetközi szinten is az élen járt.
A kétszázezredik 200-as Ikarus autóbusz 1993-ban készült el, az utolsó, a családhoz tartozó járművek pedig 2003-ban hagyták el a gyárcsarnokot.
A legnagyobb elismerést a gyár az 1970-es Nizzai, majd az 1971-es Monacói Buszkiállításon aratta, amikor a bemutatott egy-egy távolsági és luxusautóbusz az ezüst fokozatig vitte (Monacóban a nagyherceg különdíját is elnyerte). Ez volt az első és jó darabig egyetlen alkalom, hogy kelet-európai gyártó maga mögé utasított nagy nyugat-európai cégeket.
A városi közlekedés jól ismert csuklós buszai.
Ritkán látott buszok
Ikarusz cabrio /Városnéző, turistabuszok/
Omnibuszok
Távolsági autóbuszok
A gyárat 2007. december 31-énmegszüntették. Az utolsó busz december 11-én gördült ki a gyár kapuin.
A visszatérés
2010-ben új buszcsaláddal lépett piacra az Ikarusbus Kft. és a Rába Nyrt. A vállalat elsősorban belső piacra, állami és önkormányzati megrendelésekre gyártotta az új szóló, illetve csuklós járműveket. Az előzetes tervek szerint a Rába és az Ikarus együttműködése keretében később távolsági autóbuszcsaládot is kifejlesztenének.
A visszatérést az Ikarus V187-es nevezetű csuklós autóbusszal is prezentálták 2010-ben.